PROJEKT:  YOGA I GLAZBENICI ; YOGA I GLAZBA -1. dio

 
VODITELJI : Damir Vukelja,učitelj Kempo Yoge i Kempo Karatea ; Samanta Stell, profesor flaute, voditelj Kempo Yoge


UVOD: Još prije desetak godina u Centru SHIN, primijećen je relativno velik broj članova  sa zanimanjem profesionalni glazbenik (klasičnog, jazz ili rock usmjerenja), koji su zapravo trebali terapeutsku pomoć i to za probleme izazvane njihovim profesionalnim deformacijama i oboljenjima. Kroz razgovore s ovim polaznicima o njihovim problemima, ali i problemima njihovih kolega u profesionalnom okružju, ustanovljeno je da se općenito kod glazbeničke populacije javlja mnoštvo zdravstvenih malformacija, te da su glazbenici uglavnom bespomoćni u nošenju s njima. Tijekom njihova školovanja tek rijetki su primili upute o zdravstvenim problemima, koje donosi njihova profesija, a i oni tek zahvaljujući individualnoj motiviranosti i znanju pojedinog rijetkog glazbenog pedagoga. Ponekad je u potpunosti izostala adekvatna medicinska konzultacija, a primijećena je i gotovo nevjerojatna opcija, da je izvođenje glazbe uz bol neumitno, jer je ono znak teškog pa time i ispravnog vježbanja.
Ovo je bio motiv da se u okviru Centra SHIN, njegove yoga sekcije, započne realizacija projekta pod gornjim nazivom. Ovaj projekt je zahtijevao posvemašnje istraživanje u području ove problematike, iz jednostavnog razloga što se problematikom zdravstvenih deformacija i oboljenja kod glazbenika, izuzev rijetkih pojedinaca u svijetu, gotovo nitko sustavno ne bavi.

RAZVOJ PROJEKTA: Projekt pokriva teoretski i praktični aspekt problematike. Sa aspekta teorije, prvenstveno je trebalo izvršiti istraživačku studiju o trenutačnom stanju spram ove problematike u suvremenoj medicini i glazbenoj pedagogiji, kao polazište projekta. Nakon toga, u komparaciji s konvencionalnim, službenim autoritetima, određen je smjer kretanja projekta gledan kroz rakurs tradicionalne i suvremene yoga prakse. Gledano iz te točke, valjalo je uočiti sociološke i psihološke uvjete u kojima današnji glazbenici djeluju, te profilirati dijagnostički dio u odnosu na pojedine individualne (ovisno o instrumentu) karakteristike glazbenika.
Praktični rad je kroz konkretne dijagnostičke metode koje se prakticiraju u okviru yoga prakse u Centru SHIN, trebao potvrditi činjenično stanje ustanovljeno u teoretskom dijelu, te kroz praktičan rad omogućiti razradu programa vježbanja, kako preventivnog, tako i korektivnog, te drugih karakterističnih praksi koje mogu glazbenicima pomoći kako u zdravstvenom smislu, tako i eventualnom poboljšavanju njihovih glazbenih performansi. Valja napomenuti da je kroz praktičan rad omogućen i uvid u razvoj oboljenja i deformacija kod glazbenika i to kroz praćenje populacije od školskog uzrasta sve do poznih godina.

ZANIMANJE GLAZBENIK: Razlozi za zdravstvene probleme glazbenika imaju više izvora i oni su dakako prvenstveno iz domene anatomije i fiziologije. Međutim, prije analize ovih aspekata, na ovom mjestu valja prvenstveno promotriti psihološka i sociološka izvorišta koja određuju djelovanje današnjih suvremenih glazbenika, kao moguća izvorišta začetaka problema.
Naime, kod profesionalnih glazbenika postoji snažna ambicija da se svira dobro, sve bolje, da se bude „vrhunski“ u svom poslu te u sociološkom smislu načini karijera. S druge strane, kao sociološki faktor postoji i snažna pedagoška tradicija. Klasični glazbenici se educiraju na metodama koje su razvijene na tradiciji poput „ruske škole violinista“ ili sličnim. Većina ovih škola je razvijena u periodu od baroka pa do 19-tog stoljeća. Profesori na visokim školskim ustanovama, su učili po ovim metodama i dakako svoje studente podučavaju po istoj metodi. Međutim, u današnje vrijeme je razvoj glazbene prakse, vremena provedenog u vježbanju i same izvedbe, zapravo u mnogome sličan profesionalnom sportu. Uz visoku konkurenciju, glazbenici svoje karijere započinju u ranoj mladosti, zatim nastavkom školovanja, preko akademija sve do individualne prakse, dok se njihovo svakodnevno vježbanje istodobno produljivalo i postajalo sve intenzivnije.

MEDICINA, PEDAGOGIJA: Međutim, za razliku od profesionalnih sportaša, koji su izuzetno dobro pokriveni i medicinskom i psihološkom pomoći, na svijetu se može pronaći svega nekolicina liječnika specijaliziranih za glazbeničku problematiku. U području glazbene pedagogije je stanje zapravo i lošije. Da bi jasnije oslikali problem, čak i u visoko razvijenim zemljama poput Njemačke, koja ima 30.000 registriranih profesionalnih glazbenika (bez pedagoškog kadra, studenata..) svega na dva glazbena univerziteta postoje medicinske konzultacije za studente.

CILJ PROJEKTA: Utvrditi kako se glazbenici nose sa zdravstvenim problemima, koje deformacije, bolesti i sindrome imaju, kakav je njihov interes u učenju o tjelesnim funkcijama, te ukazati im na tjelesne aktivnosti koje su korektivnog karaktera, ali jednako tako i na one preventivnog tipa. Također na one aktivnosti koje su specifičnog fiziološkog i psihološkog djelovanja, kako na glazbenika tako i na njegovu praksu.

METODA: Metoda kroz koju je razvijan ovaj projekt je yoga i to specifičan tip yoge zvane Kempo Yoga. Naime U Centru SHIN se podučavaju suvremeniji oblici yoge (Kempo Yoga i Zen Yoga) koje svoje porijeklo duguju evoluciji yoga prakse od drevne Indije, preko Kine i Japana sve do suvremenog Zapada.  S obzirom da se ovdje radi o sustavu koji je evoluirao kroz stoljeća, mijenjajući se u skladu s vremenom i prostorom, logično je da je ovaj sustav yoge u skladu sa svojim prvenstveno terapeutskim angažmanom, svoj fokus usmjerio i na područje znano kao „profesionalne deformacije“, to jest na specifične deformitete i oboljenja koje prate pojedina zvanja. S aspekta Kempo Yoge, zanimanje glazbenik je izuzetno zanimljivo za ovu problematiku. Zanimljivost  dolazi od širokog spektra specifičnih profesija (gitarist, flautist, violinist…) u kombinaciji sa činjenicom da je zanimanje glazbenik kao rijetko koje, kao što je to već rečeno u stalnom procesu ponavljanja kroz učenja i usavršavanja, dakle izvrsna podloga za stvaranje navikovnih obrazaca i zdravstvenih problema koji iz njih nastaju.

NAVIKOVNI OBRAZCI U GLAZBENIKA: Svi procesi učenja zapravo podrazumijevaju repetitivne obrasce u umu i tijelu, jer su ponavljanja određene radnje, pokreta (na polju uma to znači: podatka, misli, koncepta ili ideja) od velike važnosti za ovladavanje mnogim vještinama i umijećima , pa tako i vještinom glazbe.
Kada se u procesu učenja ili usavršavanja služimo nekakvim rekvizitom, u našem slučaju glazbenim instrumentom, onda taj objekt zapravo postaje naš produljeni dio tijela. Usavršavajući se u njegovu korištenju, glazbenik ga integrira do te mjere da gotovo postaje njegov fiziološki produžetak. Ova činjenica u mnogome uvjetuje razloge za mnoge specifičnosti zdravstvenih probleme kod glazbenika.

Nastavak na slijedećoj stranici